1. Inleiding
Verzekeren draait om vertrouwen. Bij Omniguard nemen we dat serieus. We doen er alles aan om dat vertrouwen waar te maken, ook als het gaat om het tegengaan van fraude. Helaas komt het voor dat dit vertrouwen wordt misbruikt. Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt over hoe we fraude herkennen, voorkomen en aanpakken.
2. Doel
Met dit beleid maken wij inzichtelijk hoe Omniguard omgaat met fraudebeheersing, met als doel om fraude te voorkomen, tijdig te signaleren en correct te behandelen.
3. Toepassingsgebied
Deze regeling is van toepassing op de gehele organisatie van Omniguard Assuradeuren B.V.
4. Fraude
Het misbruik maken van een verzekeringsoplossing of dienst door de verzekeringnemer, verzekerde of begunstigde om een uitkering (in geld of natura) te verkrijgen waarop geen recht bestaat.
5. Werkwijze
5.1 Implementatie
Alle medewerkers van Omniguard informeren bij vermoedens van fraude de verantwoordelijke directeur-bestuurder hierover.
5.2 Maatregelen bij fraude
Bij een vermoeden of vaststelling van fraude kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
Beëindiging van de verzekering(en);
Aangifte bij de politie;
Melden van persoonsgegevens in het incidentenwaarschuwingssysteem financiële instellingen;
Terugvordering van (onterecht) uitgekeerde bedragen;
Terugvordering van kosten die Omniguard heeft gemaakt;
Het niet uitkeren van schade;
Het weigeren van verdere behandeling van schadeverzoeken;
Informeren van de volmachtgevende maatschappij.
5.3 Vastlegging
Omniguard houdt een register bij van (mogelijke) fraudegevallen. Hierin wordt vastgelegd:
Wie betrokken is;
Wat de bevindingen zijn;
Welke maatregelen zijn genomen.
Op deze manier draagt Omniguard bij aan een eerlijke, betrouwbare verzekeringsmarkt.
Amsterdam, juli 2025.
Ga terug naar de home pagina